Mina ombud – digitala fullmakter lanserade
Bolagsverket har nu lanserat tjänsten Mina ombud. Den ska göra det möjligt för företagare och privatpersoner att skapa och dela ut digitala fullmakter hos alla anslutna inom den offentliga sektorn. – Vi har länge arbetat för detta. När Skatteverket och Bolagsverket är anslutet kommer det att spara mycket tid för våra medlemmar, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör Srf konsulterna.
Vid lanseringen, torsdag 13 oktober, var det enbart möjligt för företagare att skapa fullmakter hos Karlskrona kommun, som också deltagit i utvecklingsarbetet.
– Utöver Karlskrona är det en till två kommuner och myndigheter som ligger närmast att ansluta. Några av dem blir kanske klara i år. Intresset är mycket stort från många men det tar tid att anpassa de existerande e-tjänsterna till den nya, digitala fullmakten och därmed uppnå de fördelar tjänsten innebär, säger Michelle Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.
Bolagsverket har haft i uppdrag att utveckla tjänsten som ett led i arbetet med en nationell gemensam digital infrastruktur. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har varit aktivt med stöd och rådgivning under processen. Skatteverket och Bolagsverket har tidigare angett att de ansluter sig till Mina ombud under 2023.
Större projekt
Roland Sigbladh är ledamot i Bolagsverkets insynsråd och har även där fört medlemmarnas, och branschens, talan. I insynsrådet, som kan liknas vid verkets styrelse, sitter även representanter från näringslivet och riksdagen.
– Vi kan se detta som första leveransen i ett större projekt som innebär en lång rad effektiviseringar och automatiseringar som underlättar för bland annat redovisningskonsulter och lönekonsulter, konstaterar Roland Sigbladh.
Två målsättningar
När fler myndigheter, regioner och kommuner anslutit sig till Mina sidor och tjänsten når nästa fas öppnar sig två möjligheter branschen länge efterfrågat:
- Skriftliga fullmakter ersätts av digitala, vilket underlättar för konsulten att sköta företagets affärer gentemot alla offentliga aktörer.
- Fullmakten kan hanteras på byrånivå. Företagaren behöver inte avsluta gamla fullmakter eller skapa nya för att någon slutar eller börjar på byrån man anlitar.
– Vi hoppas och verkar förstås för att detta ska införas så snart det är praktiskt möjligt, understryker Roland Sigbladh.
Starten
Det enda som vid lanseringen kan göras via Mina sidor är att en restaurangägare kan dela ut en fullmakt till exempelvis en konsult för att denna ska kunna agera restaurangombud i Karlskrona kommun. Och därmed kunna ansöka om bland annat utskänkningstillstånd å restaurangägarens vägnar.
– Vi är framåt när det gäller sådana här projekt och har jobbat länge tillsammans med Bolagsverket. Vi arbetar strukturerat med utveckling, innovation och digitalisering och att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra e-tjänster kommer att höja kvaliteten ytterligare för våra medborgare, säger Mats Hellman, verksamhetsutvecklare på Karlskrona kommuns digitaliseringsenhet i ett pressmeddelande från Bolagsverket.
Michelle Ludovici betonar att Mina sidor kommer att få en bred samhällsnytta:
– Mina ombud skapar mer nytta ju fler offentliga aktörer som ansluter sig med sina e-tjänster. Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.
Digitala fullmakter i Mina ombud>>
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda …
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id …
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på …
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …
Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång
Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta …
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, …